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주한 미군 오산기지에서 이륙하는 MH-47E 특수전 헬기 CSAR/특수전 헬기

2001년 이래로 미육군 특수작전사령부 유일의 해외 고정기지인 대구공군기지의 제160 특수전항공연대 E중대 MH-47E 특수전 치누크 헬기 6대가 지난 2008년 11월에 C-17 수송기에 실려 본국으로 철수한 바 있다.
이번 철수는 부대 작전능력을 강화하는 재편계획의 일환으로 기존 중대단위 특수전 치누크 부대를 대대급으로 격상시키고 운용헬기는 아프간전의 교훈에 따라 성능이 강화된 MH-47G 신형 특수전 치누크 헬기를 배치한다.

2004년 주한미군 오산 공군기지에서 이륙하는 MH-47E 특수전 헬기
주한미군 사령부에 배속된 대대는 제160특수전항공연대 제4대대로 휘하에 A중대와 B중대를 두게 되는데 먼저 A중대가 MH-47G 헬기와 함께 대구공군기지에 배치되고 일본과 괌 기지에는 헬파이어 미사일을 운용할 수 있는 MH-60L DAP 헬기를 운용하는 B중대를 배치할 계획이다.
2012년 이전의 주한미군 재편계획의 하나로 아프간전과 이라크전의 교훈에 따라 특수전 능력은 키우고 대규모 병력 및 화력 소모전은 한국군에게 이관하는 과정의 하나로 해석된다.

참고로 미육군의 제160 특수전항공연대 휘하 부대는 1대대와 2대대가 켄터키주 포트 캠벨에 주둔하며 3대대가 조지아주 헌터기지에 주둔하고 있다. 주력 항공기는 MH-47E/G 특수전 치누크 헬기와 MH-60K/L 특수전 블랙호크 헬기, MH-60J/M 개량형 리틀 버드, AH-6J 경공격 헬기등이다
.


MH-47E는 미육군 특수작전대가 사용하는 헬기로 1991년 시제형이 제작되었고 모두 26대가 생산되었다,
모두 2–160th SOAR(A) "Nightstalkers" 소속으로 모기지는 켄터키주 Fort Campbell이다. 
E형은 기존의 CH-47C 기체를 바탕으로 개조하였다. MH-47E는 MH-47D와 유사한 성능을 가졌지만 CH-47SD과 비숫하게 연료 탑재량을 증가시켰고 지형추적/회피 레이더를 장착한 점이 다르다,
1995년 영국공군은 8대의 Chinook HC3를 발주하였는데 특수작전부대용으로 MH-47E를 다운그레이드하여 비용대비 효과가 좋은 염가판 헬기이다. 2001년부터 인도되었지만 HC3에만 해당하는 항전장비들의 기술적 문제로 인해 결코 작전에 투입된 적은 없다. 이래서 싼게 비지떡이란 옛말이 틀리지 않음을 재확인해주었다. 2008년 HC3는 HC2로 다운그레이드하는 작업을 시작하였고 이후부터 현역에서 임무를 시작할 수 있게되었다.

MH-47E 주요 형상:
- Correct Number of Flares/Countermeasures in a Forward Direction.
- Lock Dectection System Complete with Warning Sounds.
- Walkable Fuselarge.
- Option to Level, Lower & Raise Ramp.
- 2 Cargo Positons on the Edge of the Ramp. (Fixed Ramp Version Only)
- New & Improved Flight Engine Sound's.
- Fueselarge Night Lighting.
- Cockpit Night Lighting.
- 20 Different Radio Chatter Sounds.
- Improved Gunner Animations.
- Improved Blade System, bend when under load etc.
- Custom Cargo Positions. (BackCrew & Loadmaster)
- Co-Pilot Camera is fully animated. (Thanks yurapetrov!)
- FLIR & Laser Marker on Co-Pilots Camera.
- Aerial refueling with Feint's Addon (..I Hope).
- Animated Loadmasters Hatch.
- Animated Windscreen Wipers.
- Ability to Sling Load RHIB's, HMWVV's, M119 & Ammo.
- Fast Roping for Cargo Crew Passengers (AI Friendly).
- ACE Compatability.
- SOAR Pilots & Crew.
- Digital Cockpit.
- 2 Example Mission's included in the .zip file.
- Ability to add your own flag/logo in the Cargo Area.
- 2 Wreckage Models.
- Signed Addon for Online Use.

MH-47 각형식 - 160 특수작전비행연대는 수종의 MH-47 계열 헬기들을 운용하였으며 종류는 아래와 같다,

MH-47D
An early model, built around the CH-47D airframe brought into service with the Night Stalkers in the mid-eighties. Initially lacking many of the refinements added to later birds, many MH-47Ds have been steadily improved with better engine control systems, refueling probes. All of the 11 MH-47Ds once in the 160th SOAR inventory have now been upgraded to MH-47G standards.

MH-47E
The 'Echo' is similar to the MH-47D but with more powerful engines (T55L-714 vs the D model's T55-L712), enhanced management software, improved fuel capacity via integral fuel tanks and more advanced defensive avionics. The E model helicopters have been in service with the 160th SOAR since 1993. An upgrade program is underway that is steadily remanufacturing the MH-47E to MH-47G standards.

MH-47G
Based around the CH-47F, the 'Golf' is the newest and most advanced MH-47. It features a number of improvements of previous models such as:
Honeywell T55-GA-14A-714 engines
Common Avionics Architecture System (CAAS)
a suite of integrated digital mission management systems including LCD screens, communication devices, moving map displays and data processing systems. THe MH-47G has the ability to integrate data from external sensors, allowing it to 'see' over the horizon and make in-flight mission changes as appropriate
improved missile warning receiver
improved data modem